frågor angående min bloggdesign

-.-.-.DATE 2010-09-06 TIME 19:38:42


1.Hur kan du ha "tre delar på bloggen" - alltså att inläggen, menyn och headern har ett litet melllanrum så man ser bakgrunden?
Det är lite komplicerat att förklara men du ändrar bara storleken på wrapper, content och side. Min wrapper är 1000px, content 750px och side 210 px. För att få ett mellanrum mellan inläggen och headern så måste du lägga in en margin-top i # content { och sen bestämma antalet pixlar där också.

2. I din meny så har du små prickar som bildar ett sträck, hur gör man sånna?
Såhär ser den koden ut: border-bottom: 1px dotted silver;
Det är bara att ändra storlek och färg om du vill det. Lägg in koden där du vill ha den. Min ligger under .nav li {

3.Hur kan du få en liten "meny" med bilder under själva menyn?
Det finns ett smart sätt att göra så om man går in på designadinblogg.se och kikar men det funkade inte för mig så jag gjorde hela den vita rutan + småbilderna som en hel bild och laddade upp den i kodmallen där jag ville ha den, alltså utanför själva menyn.

4.Va har du för bredd på inläggen och menyn?
Content 750px; Side 210px;

5. Hur fixar du s att det blir stäck mellan varje inlägg och under dina kategorier?
Klistra in den här koden border-top: 1px solid silver; under /**Entry headers**/ h3 {
För att lägga in streck under kategorierna i menyn kolla fråga nummer 2.

6. Hur fr du att det ska stå datum och tid under rubriken?
Gå in på kodmallar och leta upp $(EntryTime) och $(EntryDate) och klipp ut dom och klistra in dom under <h3>$(EntryTitle)</h3>

7. Efter varje inlägg, om man vill kommenatera så har du din "SPEAK UP" till vänster, hur får man det?
I kodmallar finns det en kod som heter [$(EntryCommentCount)] det är den som visar hur många kommentarer du har fått. Skriv dit valfri text vart du vill brevid koden.

8. Hur lägger man in bilder i menyn?
Du måste ladda upp dom så du får html koden först. Jag brukar ladda upp bilderna på tinypic.com. kopiera sedan html koden och klistra in den vart du vill i kodmallarna. Ta bort href=”adress” och alt=”Image and video hosting by TinyPic”

9. Över din profilbild har du knappen FOLLOW ME, hur fick du dit den?
Jag gjorde min egen bloglovin knapp. På designadinblogg.se finns en guide till hur man gör egna bloglovin knappar.

10. Kan du inte förklara hur du fick dit dom små bilderna på sidan under dina arkiv? det såg ju verkligen fräckt ut!
Gå upp till fråga 3.

11. SNÄLLA LÄS! Skulle du villja förklara hur du får det gråa sträcket efter varje inlägg. Och sen hur du får ett liiiitet mellanrum mellan inläggsrutan och menyn. älskar din blogg!
Gå upp till fråga 1 och fråga 5.

12. Deeesign fråga! Glömde fråga en sak - vad har du för typsnitt på texten i inlägg och meny?
DESIGN FRÅGA! - Hur fixar du dina kommenar-rutor? Alltså att de är skuggade, har en bild i hörnet, och att datum och tid kan vara nere i vänstra hörnet? Tacksam för svar! :D Älskar din blogg MIMI!
typsnittet i mina inlägg heter century gothic och typsnittet i menyn heter courier new. Kolla på designadinblogg.se för att få en guide över hur man gör kommentarsrutorna.


frida

okej för skorna var verkligen skit snygga ! Great design btw (: !

DATE 2010-09-06 TIME 20:36:47
WEBSITE: http://bloggistheshit.blogg.se/
Hanna

Råkade skicka en tom..;p



Riktigt fin blogg:)!

DATE 2010-10-06 TIME 18:21:10
WEBSITE: http://bbarahanna.blogg.se/
Carro

:/ Om den där POP up grejen..alltså, jag får inte till det

DATE 2010-10-25 TIME 22:08:31
WEBSITE: http://carolinamaranonbarreto.blogg.se/
Joliday

Hej Mi!

Jag såg din blogg via ett mail om veckans blogg.

Och jag blev ju självklart direkt nyfiken eftersom att jag ser att det är en vietnames. Och det händer ju inte så ofta. Din blogg är jättefin!

Själv bloggar jag också men dock är det rätt struligt eftersom att jag bor i Kina. Jag började blogga på blogg.se sedan flyttade jag till Wordpress men den har tydligen blivit blockerad så jag kan inte blogga. Så nu är jag tillbaka på blogg. se. Jag undrar om du är intresserad av att göra en bloggdesign. Jag betalar givetvis. Let me know if you are intrested!



Take care!

DATE 2010-11-10 TIME 04:14:10
WEBSITE: http://joliday.wordpress.com
Julia

Jag testade fråga nr 6 och det funkade, tack! Men då blir det en ful font som texten är i hur fixar man det? Man gör väl troligtvis i stilmallen va? Tack! // Julia

DATE 2010-12-13 TIME 16:59:19
WEBSITE: http://colourize.blogg.se/

»please read:
- do not advertise on this page. I REPEAT, NOT!
- frågestund? tävlingar? go bother someone else. seriously.
- i do not respond to comments like: "allt bra?" & "vad gör du?". neither do i check back on your blogs. so don't hold your breaths. or wait, please do.
- remember to check your name in the field
- wanna tell me how ugly i am? go right ahead! wanna tell me how wannabe-foki i am? well then, screw you.
- no blog? got a question? leave your e-mail adress or check back in here!



name:

e-mail: (only visible for me)

blog:

comment:

daily reader

bloggkoll
trackback ♥




RSS 2.0