Q n A about the IB

-.-.-.DATE 2010-09-20 TIME 22:11:51
frågor och svar om IB (international baccalaureate!! :)

1. När du gick i första klass, hur kände du då över att börja på IB ?
Om du menar preIB så var jag jävligt nervös över att man måste prata engelska hela tiden. Fast riktigt så var det ju inte. Vi pratade inte så mkt engelska i början faktiskt. Men lovar att man blir van sen vid att prata engelska!

2. På rasterna, pratar du helst svenska eller engelska? Eftersom ni pratar engelska på lektionerna? (:
Jag pratar ju svenska med alla kompisar och så, men vi har vissa i klassen som snackar engelska så då pratar man ju engelska med dom :)

3. Om ni inte förstår vad läraren säger på engelska, FÅR ni prata på svenska då? xd
haha men jaa, självklart!! vi brukar prata svenska annars också (mest med varandra), det är bara engelska läraren som blir sur. Och TOK-läraren...

4. Vad är det bästa och det sämsta med IB?
Det bästa är att vi gör allt på engelska. Man blir så van vid att prata engelska och den utvecklas verkligen hela tiden! Även att lärarna inte betygsätter oss (bara till en viss del, men väldigt liten!) så man kan bråka hur mkt man vill med lärarna, man får ändå ett rättvist betyg eftersom det vi gör skickas iväg till en examinator. Det sämsta är att vi har så mycket att göra på sidan om som t.ex CAS (creativity, action & service) och EE (extended essay)

5. Vilka ämnen läser du?
Group 1 subject: swedish a1; Group 2: english a2; Group 3: social and cultural anthropology standard level; Group 4: chemistry standard level; Group 5: math studies; Group 6: visual arts higher level. Sen läser hela klassen TOK (theory of knowledge) tillsammans :)

6. Vad är det för skola du går på (IB-skola eller bara linjen på en vanlig skola osv)?
Jag går i en vanlig skola :)

7. Tycker du att IB är onödigt om man ska plugga vidare i Sverige eller är det ALLTID värt det?
Nej det tycker jag inte!!! vet du inte vad du vill bli men vill läsa allt på engelska och på en mycket högre nivå än de andra programmen så tycker jag absolut att det är värt att gå IB. Sen vet man ju aldrig om man vill plugga utomlands sen heller.

8. Vilka ämnen rekommenderar du att man ska läsa om man vill plugga vidare inom något typ.. Humanistiskt, typ psykologi och samhälle och sånt?
Oj, jag vet inte vilka ämnen det finns eftersom alla skolor har olika ämnen... men jag skulle nog säga social and cultural anthropology och/eller psychology. Du får fråga din IB kordinator om det finns fler ämnen :)

9. Hur är Extended Essays?
A pain in the ass!! haha nej, men det är väl kul och så. Gäller bara att hitta ett roligt och intressant ämne. Det jobbiga är att hålla deadlines och hålla sig inom en viss 'ram'. Arbetet får inte bli för brett liksom. Svårt!

10. Får ni mycket tid inför Final Exams och hur stor del av betygen går på dem?
Ja vi får ganska mycket tid faktiskt. För vi börjar med att göra mock exams, som är som en slags förberedelse inför riktiga exams. Jag är inte säker faktiskt, men tror nog final exams styr ganska mycket. Är inte så insatt i detta ännu... heheh

11. Vad gjorde du på CAS och ToK?
Jag håller fortfarande på med CAS. Är inte riktigt klar. Jag har gjort många olika saker eftersom man endast får 20 h per aktivitet. Jag har organiserat en temadag på skolan som jag fick 40 h för (det sågs som två olika projekt), tar pianolektioner och så har jag simmat/gymmat. Det är bara några grejer jag har gjort, men det är nya regler nu så jag vet inte om det gills längre att simma/gymma... ToK är ett ämne. Man har en oral presentation och en TOK essay, jag har gjort min orals och fick 18 p av 20! wihooo! Håller på med uppsatsen just nu :)

12. Är det svårt att få bra betyg?
Ehh... hm... vet inte hur jag ska svara här. Det beror på vilket ämne och hur ambitiös man är. Man får ju betyget man förtjänar.

13. Hur lite liv har man när man går IB? HAHAH
HAHAH jisses! Du läser väl min blogg? Du kan väl avgöra om jag har ett liv eller inte? :D nää men IB elever har faktiskt ett liv. De som inte har ett liv är 1. överambitiösa pluggisar som har 6-7or i allt 2. de som lämnat allt arbete till sista sekunden och måste plugga ihjäl sig en helg helg eller 3. helt enkelt de som inte har ett liv för... ja, dom committed social suicide long time ago!!

14. Vilka ämnen har du valt som extended och vilken nivå har du på matten? :D
det är lite suddigt här... min ex handledare ville att jag skulle skriva i group 2: english B med inriktning kultur, medans min nuvarande handledare säger antropologi so we'll see.... hähä. Skriver iaf om hedersmord i storbritannien. Jag har lägsta nivån i matten HAHA alltså studies xD

15. något viktigt man borde tänka på när man går i IB? Ge tips på vad man borde göra o inte göra när man går där. Haha de mitt första år så går predp, så vet inte så mycket ;) älskar din blogg föresten!
Det är att alltid ta anteckningar över det läraren säger, det du läser etc. det är jätteviktigt! Även att alltid hålla deadlines och göra allt i tid. Fuska inte på riktiga IB prov och sånt haha du kan bli relegerad. True story! Och tack förresten, så gulligt :D

16. ska du plugga i USA efter studenten? isf var och hur hade du tänk göra me kostnader o så? Kan inte du berätta om din planering o allt de inför flytten? ska själv dit efter studenten o känner att ja behöver lite vägledning :)
ja det hade jag tänkt, men jag har inte sökt till någon skola ännu. Så jag har ju inte planerat nånting precis. Men jag har släkt i usa så jag kommer väl antagligen bo hos min morbror ett tag i början tills jag fått ordning på allt, och mina föräldrar betalar mina studier och allt det andra som behövs :) jag lovar att berätta mer om detta när jag själv fått ordning på allt och vet mer!


Nathalie

Svaret på fråga nummer 7 håller jag inte med om! :D När det var diploma day i år så sa både Eva och Ylva "vi hoppas verkligen, för er skull, att ni läser vidare utomlands!"

Eftersom IB-betygen är helt annorlunda från de svenska betygen, och universiteten i Sverige låter IB:are hamna i samma urvalsgrupp som t.ex. invandrare och de som inte har fullständiga gymnasiebetyg (pluggat på folkhögskola t.ex.). Så det är lite svårare för IB:are att plugga vidare i Sverige efteråt.

Roligt med fakta om IB förresten! :D

DATE 2010-09-20 TIME 22:24:22
M I M I

svar till nathers : haha men vaa?! dom har sagt till oss att det har vart lite fram och tillbaka angående det där mmed svenska universitet och IB betyg men nu går det lika bra att söka till svenska skolor som till utländska :o

DATE 2010-09-20 TIME 22:30:19
WEBSITE: http://mmmimi.blogg.se/
Nathalie

Jaså? :o Ja, de sa då annorlunda i somras i alla fall. Och som det ser ut nu så har många problem med att bli antagen till olika svenska universitet. :( Men jag hoppas att det ändras snart igen!

DATE 2010-09-21 TIME 18:36:16
LILLY

Kan man söka vidare utomlandsstudier så sent? min koordinator sa man skulel söka typ 1,5 år tidarage, speciellt till usa??

DATE 2010-09-21 TIME 18:46:49
WEBSITE: http://purestdeliight.blogg.se/
L i n n [S A I K]

"Jag pratar ju svenska med alla kompisar och så, men vi har vissa i klassen som snackar engelska så då pratar man ju engelska med dom :)"



Vi FÅÅÅR inte prata svenska med varandra på skoltid :o egentligen inte ens med de från andra linjer HAHAH xD

DATE 2010-09-21 TIME 21:46:25
WEBSITE: http://saik.webblogg.se/
Feilicija

Hej, jag går första året på IB och är redan nu jättenervös inför de 2 kommande åren! Jag vet att det var ett tag sedan du tog the IB diploma men jag tänkte ändå fråga vilken inriktning du valde? Har följt din blogg i flera år och är jätteglad över att du är back! Förresten, är du nöjd med ditt slutbetyg? :)

Svar: hej! vad kul! förstår att du är nervös. det var jag med:) det finns ingen inriktning men jag valde förrutom de 'vanliga' ämnena så läste jag antropologi :) ja, det är jag väl. det hade kunnat gått sämre om man säger så, haha.
M I M I

DATE 2012-09-08 TIME 15:49:05

»please read:
- do not advertise on this page. I REPEAT, NOT!
- frågestund? tävlingar? go bother someone else. seriously.
- i do not respond to comments like: "allt bra?" & "vad gör du?". neither do i check back on your blogs. so don't hold your breaths. or wait, please do.
- remember to check your name in the field
- wanna tell me how ugly i am? go right ahead! wanna tell me how wannabe-foki i am? well then, screw you.
- no blog? got a question? leave your e-mail adress or check back in here!



name:

e-mail: (only visible for me)

blog:

comment:

daily reader

bloggkoll
trackback ♥




RSS 2.0