school, why you 'oughta confuse my mind?

-.-.-.DATE 2008-11-10 TIME 17:13:05

försöker sitta och plugga lite, men det går ju inte så bra eftersom jag inte förstår läxan >< så kan nån snäll själv, helst någon som går eller har gått IB INTERNATIONAL BACCALAUREATE hjälpa till lite? orkar inte skriva ned allt så kopierar det jag skrev i min bilddagbok.

vi håller på med source criticism.

jag fattar inte uppgiften... det står:
Is this the most difficult part of the Documents paper? It would seem so, because there are so many different types of sources that you can be asked to analyse. You will be asked to evaluate TWO sources. No more, no less. Answer each source separately. This is very important as otherwise it gets confusing. You are asked to explain ORIGIN, PURPOSE, VALUE and LIMITATION.

Don't forget that the evaluation does not ask you to paraphrase (re-write) the content of this document. get some perspective on the document and evaluate it as a source of information rather than focusing too much on what it actually says. Ask yourself how useful this source would be for you if you were researching this topic.

vi ska typ koppla ihop den här uppgiften med Fox News eller nånting, helt confused är jag, fattar verkligen ingenting och den här uppgiften är till imorgon :| HEEEEELP?


you don't always have to dig deep to find the answer, it might at times be right in front of you without your awareness.


mojsan

Hoppas det här är lite till hjälp!



Origin= ange källans ursprung-> finns i rubriken



Purpose= dess syfte. Om källan är en bok vill författaren presentera/förklara händelse och personers handlingar insatta i ett sammanhang. Om källan är ett tal, en samtida skrift eller en teckning (cartoon) vill den ge sin syn på en händelse, ett tillstånd, en person och hans/hennes handlingssätt.



Value= ange källans värde för historiker. Vem har skrivit, sagt, tecknat källan? Vad/vem representerar personen? Vilken ställning har hon/han? etc.... En historiker som skriver en bok gör det för att sprida sitt forskningsresulatat, t ex nya arkivupptäckter, nya tolkningar. typ...



Limitation= ange källans begränsning. De som uttalar sig i en samtida källa eller i memoarer vill normalt försvara sitt handlande, sina värderingar, sin regering, sitt land etc. En författar/historiker försvarar en teori, en uppfattning, en tolkning och måste sortera i ett stort arkivmarterial. En författare påverkas av sin kultur, omgivningens värderingar etc.



Jag tror det är meningen att du ska plocka ut the origin, value, limitation and purpose of the sources som du har fått...eller något! Lycka till

DATE 2008-11-10 TIME 17:52:20
WEBSITE: http://twonuts.blogg.se/

»please read:
- do not advertise on this page. I REPEAT, NOT!
- frågestund? tävlingar? go bother someone else. seriously.
- i do not respond to comments like: "allt bra?" & "vad gör du?". neither do i check back on your blogs. so don't hold your breaths. or wait, please do.
- remember to check your name in the field
- wanna tell me how ugly i am? go right ahead! wanna tell me how wannabe-foki i am? well then, screw you.
- no blog? got a question? leave your e-mail adress or check back in here!



name:

e-mail: (only visible for me)

blog:

comment:

daily reader

bloggkoll
trackback ♥




RSS 2.0