international baccalaureate IB

-.-.-.DATE 2009-10-04 TIME 14:14:28

 

helllo there ;) awwh thanks =D
okej jag ska berätta lite om IB (=international baccalaureate) och vad som krävs. jag hade inte mvg i alla ämnen när jag gick ut nian kan jag ju säga dig, hehe. det beror på vilken skola du vill in på och hur höga intagninspoäng dom har. för dit jag sökte hade 240 poäng som max.  sen har jag hört att skolorna lite längre ner, i södra sverige, har lite högre. dunno 'bout that tho.. anyway, du behöver inte heller vara så skillad i engelska för att gå IB. det är ju därför man har ett förberedelse år, PreIB. sååå, about Pre... ja, studietempot är ganska högt under första året. för då ska man hinna gå igenom alla nationella ämnen eller nåt sånt. typ, matte a-b, fysik a-b, kemi a-b, biologi a-b, engelska a-b och svenska a-b (tror det var så i svenska med), ska hinna läsas klart under ETT ÅR. plus historia a och est. verksamhet (musik, bild, drama). så det blir ett stressigt år. fast bli inte avskräckt för det, i'm telling you, det är SÅÅÅ SJUKT VÄRT DET. det gäller bara att planera sitt arbete. andra året (IB1), då man börjat riktiga IB, då läser man bara 6 ämnen. jag går andra året nu, och det är faktiskt riktigt chill. har en massa hål hit och dit. alltså IB studerar på ett helt annat sätt än nationella program, och startar med ett högt tempo, så då tror alla att det är så hela tiden. men det lugnar ner sig så småningom. tänk vad stolt man blir sen när man går ut IB och håller i ett IB DIPLOMA ;) dessutom, hellloo, man får resa!!! min bild grupp nu (både IB1 & IB2) ska åka till edinburgh under höstlovet, how awsome is that? historian, antropologin och andra ämnen åker också bort :) nice ;)


L i n n [ S A I K ]

Min kompis går IB och hon trivs sjukt bra också.. Jag funderar starkt på det men ja som sagt första året verkar riktigt hemskt, hahah. Men å andra sidan, så sjukt skönt det blir när man då börjar andra året :D



Vilken skola är det du går? :)

DATE 2009-10-04 TIME 14:33:01
WEBSITE: http://saik.webblogg.se/
anh ♥

jag vill verkligen börja på ib, men tvekar lite eftersom jag gick upp en klass i år... vet inte om jag kmr klara av pressen hah.. och musik, bild & drama är jag inte så bra på :d



men tack för svaret! ♥ :)



DATE 2009-10-04 TIME 15:17:00
M I M I

sv: jaha okej :) jag tycker att du borde ge det en chans åtminstonde. min kompis började på IB, och gick 4 månader ungefär. sen hoppade hon av och började på SP. eftersom hon redan hade kommit ganska långt inom de flesta ämnen på IB så fick hon det slappare på SP! :D hon bytte ju inte för att pressen var för hård, utan för att hon inte ville flytta... hgaaha :)



varsegod! <3

DATE 2009-10-04 TIME 18:48:00
WEBSITE: http://mmmimi.blogg.se/
jennylam

haha mi, din förklaring gör så att jag vill slänga bort media och börja på ib! historia åker bort .. hallelujah! näe, mitt andra år på media nu, man kan väl itne ba hoppa av det sådär? :S

DATE 2009-10-04 TIME 18:51:31
M I M I

hahaha!! jo faktiskt, så kan du hoppa av media även fast du går andra året (du bör tänka igenom noga först), men då måste du börja ettan med 93orna. skyndar du dig så hinner du börja med 93orna, annars får du vänta sex månader och börja med 94orna :) det är jättemånga på IB från olika åldrar för att alla hoppar hit och dit. hehe.

ja! historian är bäst!!! historia A i ettan, sen i tvåan får du välja bort historia :D:D

DATE 2009-10-04 TIME 19:09:21
WEBSITE: http://mmmimi.blogg.se/
Anna

Tack för detta inlägget! Jag går PRIB nu och det är ett ganska högt tempo jämfört med vad jag är van vid, och vissa dagar känns det sjuukt jobbigt! Men känns lite bättre nu när jag vet att det kommer lugna ner sig :D

DATE 2009-10-05 TIME 20:46:49
WEBSITE: http://jesuismoi.blogg.se/

»please read:
- do not advertise on this page. I REPEAT, NOT!
- frågestund? tävlingar? go bother someone else. seriously.
- i do not respond to comments like: "allt bra?" & "vad gör du?". neither do i check back on your blogs. so don't hold your breaths. or wait, please do.
- remember to check your name in the field
- wanna tell me how ugly i am? go right ahead! wanna tell me how wannabe-foki i am? well then, screw you.
- no blog? got a question? leave your e-mail adress or check back in here!



name:

e-mail: (only visible for me)

blog:

comment:

daily reader

bloggkoll
trackback ♥




RSS 2.0